Uitrusting

Om ons werk zo veilig en goed mogelijk te kunnen doen hebben we speciale uitrusting nodig die het mogelijk maken om het brandweer werk te kunnen doen.
Klik op de tabbladen om meer informatie te krijgen over onze uitrusting

Alle pakken bij de veiligheidsregio zijn bij elke post het zelfde.
Er is gekozen voor het merk Viking, en is er gekozen voor de jas – broek combinatie.

Eenduidige herkenbaarheid
Onze uitrukkleding heeft de kleur kaki, waarop vuil eerder zichtbaar is.
Functies worden aangeduid met schouderstukken, die met klittenband worden bevestigd.
– Manschap in opleiding : witte flap
– Bevelvoerder : rode flap
– Officier van Dienst : oranje flap
– Hoofd officier van dienst : gele flap
– Adviseur gevaarlijke stoffen : groene flap
– Specialisme : blauwe flap

Ook is het pak voorzien van reflectie zodat we tijdens een inzet zowel overdag als s’nachts ook goed zichtbaar zijn, vooral bij inzetten op of langs de weg.

Broek-jas combinatie
Er is bij de veiligheidsregio gekozen voor een jas-broek combinatie.
De broek staat instap klaar zodat we bij een uitruk alles snel aan kunnen trekken.

Uitruk laarzen
Ook hebben we speciaal schoeisel wat ons beschermd bij ons werk.
Deze laarzen zijn speciaal ontwikkeld voor de brandweer en is van verschillende bescherming voorzien zoals : zaagbescherming voor het gebruik bij werkzaamheden met de kettingzaag, vloeistofdichte zolen, hitte bescherming en stalen bescherming in de neus en zolen klasse S3.

Handschoenen
De bescherming van onze handen is ook belangrijk bij het werk wat wij doen, we maken gebruik van twee type handschoenen.
Voor brandbestrijding maken we gebruik van blushandschoenen, dit type handschoen beschermd ons bij hoge temperaturen.
Bij hulpverlening maken we gebruik van de zogenoemde HV handschoenen, dit type handschoen is wat dunner zodat het bedienen van gereedschappen wat makkelijker is.
De handschoenen hebben speciale snij bescherming zodat we ons zelf niet kunnen verwonden bij scherpe delen of glas.

Helm
Ook is hoofdbescherming cruciaal bij ons werk, daarvoor dragen wij speciale helmen die geschikt zijn voor het brandweer werk.
Binnen onze veiligheidsregio gebruiken wij de MSA Gallet F1-XF met ingebouwde verlichting, veiligheidsbril & vizier en een communicatie headset die wij kunnen aansluiten op onze portofoons.
De helm heeft een fel gele kleur en is voorzien van reflectiestrepen zodat we goed zichtbaar zijn.

Ademlucht

Wat natuurlijk niet kan ontbreken bij onze uitrusting is ademlucht.
Ademlucht is onafhankelijke adembescherming wat wilt zeggen dat je niet afhankelijk bent van de buitenlucht.
Onze ademlucht cilinders zijn 6 liter en de werkdruk is 300 bar wat ons 1800 liter lucht geeft waarmee wij ongeveer 36 minuten werktijd hebben met een normale ademhaling, bij zware arbeid zal de gebruiksduur korter zijn.

MSA
We gebruiken ademlucht toestellen en maskers van het merk MSA, de zelfde fabrikant van onze helmen.
Het masker kan d.m.v. flexibele beugels aan de helm vast geklikt worden waarna hij met bandjes strakker gezet kan worden wat zorgt voor een comfortabel draagcomfort.

Drukmeter
De drukmeter waar wij de huidige druk in de cilinder kunnen aflezen is ook uitgerust met een bewegingsloosheid melder, als je een lange tijd niet beweegt klinkt er een luid alarm zodat je snel gevonden kunt worden.
Ook is het alarm handmatig te activeren door de rode noodknop op de meter in te drukken.

Ook heeft de drukmeter een aansluiting voor een extra masker.
Mocht een collega problemen krijgen met zijn toestel dan kan hij zijn slang loskoppelen en aansluiten op het toestel van zijn collega om zo veilig naar buiten te komen.

wbc

Warmtebeeld camera
Een handig hulpmiddel die wij tot onze beschikking hebben is een warmtebeeld camera.
Hiermee kunnen we met brand zoeken naar slachtoffers in een ruimte gevuld met rook, maar ook kunnen we met de camera de locatie van de brand bepalen met slecht zicht.

Communicatienetwerk C2000
Snelle en ongestoorde onderlinge communicatie en alarmering is essentieel voor het veilig werken en functioneren van hulpverleners en daarmee voor de veiligheid van burgers. De brandweer maakt samen met de politie, Ambulancezorg, Defensie en bijzondere gebruikers gebruik van C2000.

C2000 is het landelijke digitale communicatienetwerk voor spraakverbindingen en alarmering. Het netwerk biedt de gebruikers mogelijkheden voor een snelle opbouw van een gesprek, groepsgesprekken, noodoproepen en niet-afluisterbare communicatie.
We maken gebruik van portofoons op de man voor onderlinge communicatie, en een mobilofoon met statusbox in het voertuig.
De bevelvoerder draagt twee portofoons bij zich, één portofoon geschakeld op het werkkanaal voor onderlinge communicatie met de manschappen, de andere portofoon staat in verbinding met de alarmcentrale.

Voor verdere uitleg over de werking van C2000 zie het filmpje onder de foto.


P2000 alarmering
Voor de alarmering word er gebruik gemaakt van P2000, dit is het paging systeem wat gebruikt word om ons te alarmeren.
Bij de veiligheidsregio NHN maken we gebruik van het Brandweerrooster tweeweg paging systeem waarbij er via de pager gestatust kan worden of je opkomst of afwijst mocht je niet beschikbaar zijn voor een oproep.
Ons paging systeem is een combinatie van de Swissphone RES.Q pager en het brandweerrooster rooster systeem.
Via de app of via de pager kunnen wij onze beschikbaarheid opgeven zodat er duidelijk is wie er beschikbaar zijn voor een uitruk.
Bij een alarmering kijkt het systeem of er voldoende mensen op opkomen hebben gedrukt, blijkt het dat er onvoldoende mensen zijn dan gaat het systeem nogmaals intern binnen de ploeg alarmeren.
Blijkt daaruit dat er nog steeds onvoldoende mensen zijn, dan koppelt het systeem dit automatisch terug naar de alarmcentrale waar dan direct automatisch word door gealarmeerd naar de volgende post.
Dit hele proces gebeurt in een tijdsbestek van 60 seconde.

Op de kazerne hangt een scherm met een overzicht van de beschikbare mensen en bij een uitruk komt.
Er komt een overzicht inbeeld wie er op komen, daarnaast geeft het systeem informatie over het incident zoals de rijroute en de kladblok gegevens.
In het kladblok word door de centralist informatie ingevoerd over het incident, deze informatie word gedurende het incident aangevuld en is ook zichtbaar in het voertuig zodat we aanrijdend kunnen mee lezen.