Uitruk nr 13 – Brand scheepvaart

🚨 Uitruk nr: 13
🗓️ Datum: 11-04-22
⏰ Tijdstip: 08:29:10
Gealarmeerde eenheden:
🚒  TS5034 Den Oever
🚒  TS5035 Wieringerwerf
🚒  WO6513 Duikploeg Hoorn 
🚒  OD6592 Officier van Dienst
🛥  KNRM Reddingboot Johanna Margareta
🚑  Ambulance
🚓. Politie

📟 Melding:
P 1 BNH-02 Persoon te water Havenkade Den Oever 10-6513 10-6592 10-5034

📟 Opschaling:
08:30:42 – P 1 BNH-02 BR scheepvaart Havenkade Den Oever 10-5035
08:34:38 – P 1 BNH-02 (Middel BR) BR scheepvaart (binnenvaartschip) Havenkade Den Oever

Uitruk verslag:
Om 08:29 ging de pager voor een persoon te water aan de Havenkade in Den Oever.
Toen onze vrijwilligers aankwamen in de kazerne zagen ze op het informatie scherm in de omkleed ruimte dat het niet ging om een persoon te water maar dat er brand was aan boord van een schip.
 Dat is even schakelen, wanneer de pager gaat en we de melding lezen dan bereiden we ons al voor
aanrijdend naar de kazerne.
Je denkt dan na over wat je mogelijk gaat aantreffen en wat de mogelijke scenario’s zijn en hoe we daarop moeten handelen.
In het geval van een persoon te water trekken wij direct in de kazerne een droogpak aan zodat we direct te water kunnen als we ter plaatse komen om een redding uit te voeren.
Twee manschappen zijn direct bij aankomst op de kazerne door gelopen naar het voertuig om snel het droogpak aan te trekken zonder het informatiescherm te lezen, dit om geen tijd te verliezen.
Toen de andere collega’s aankwamen en de informatie op het scherm zagen, werden direct de twee manschappen ingelicht en konden ze het droogpak snel verwisselen voor de bluskleding.
Mogelijk was er bij het maken van de melding een miscommunicatie ontstaan en is er gealarmeerd voor een persoon te water.
Er bleek brand te zijn ontstaan bij werkzaamheden op een schip die in het dok lag voor onderhoud.
Omdat er bij een brand op een schip standaard twee tankautospuiten worden gealarmeerd, zijn daarop
de collega’s van Wieringerwerf gealarmeerd als tweede voertuig.
Bij aankomst kwam er weinig rook uit het schip, en bij een verdere verkenning binnen bleek de brand mee te vallen.
Het tweede voertuig is daarom ook niet ingezet en konden ook de andere eenheden waaronder de KNRM en de duikers die waren gealarmeerd voor de persoon te water retour kazerne.
In het schip hebben we wat sloopwerk moeten verrichten om de kleine brand te kunnen afblussen.
Rond 09:43 waren we weer ingepakt en konden we weer retour kazerne, daar hebben we het voertuig weer gereed gemaakt voor een nieuwe inzet.

Foto: Inter Visual Studio